JAY-Z – La vie en Or
Je moet al onder een steen hebben gelegen om nog nooit van JAY-Z te hebben gehoord. Hij is zonder twijfel dé meest invloedrijke & succesvolle hip-hop artiest aller tijden en de man van Beyoncé Knowles. Maar wie schuilt er achter de artiest JAY-Z?
Hij werd op 4 december 1969 geboren als Shawn Corey Carter. Hij groeide op in de ruwe buurt Bedford-Stuyvesant, Brooklyn, New York. Al vroeg begon hij succesvol rapmuziek te maken met zijn schoolgenoten Christopher George Latore Wallace (The Notorious B.I.G.) en Trevor George Smith Jr. (Busta Rhymes) op de Trenton Central High School. Na een korte inloop periode, via Rap-Battles bij niemand minder dan LL COOL J en enkele “posse cuts” bij (o.a. Big Daddy Kane), maakte hij in 1995 zijn eerste officiële single: “In My Life”. Hij verkocht de cd’s eerst vanuit zijn auto, op straat. Maar de verkoop ging zo overweldigend dat hij nog in hetzelfde jaar, samen met zijn vrienden Damon Anthony “Dame” Dash en Kareem “Biggs” Burke, het muzieklabel “Roc-A-Fella records” oprichtte. Dit was onmiddellijk een schot in de roos, met de release van het album “Reasonable Doubt (1996)”. Het album was niet alleen Jay-Zs’ magnum opus, maar groeide ook uit tot een “Rolling Stone’s 500 Greatest Album of All Times”.
Het was de start van zijn impressionante carrière als rapper, songwriter, record executive, record producer én business man.
Armand de Brignac – La Vie en Or
Naast zijn onmiskenbaar muzikaal talent heeft JAY-Z ook een geslepen zakelijk instinct. Bij hem, lijkt het zo dat alles wat hij ook maar even aanraakt, schielijk in puur 24-karaats goud veranderd.
Nauwelijks 3 jaar na zijn eerste album release, besloot hij in 1999 ook in andere zakelijke sectoren te stappen. Hij richtte de kledingwinkel Rocawear op, die uitgroeide tot een bedrijf met een geschatte waarde van 490 mln. dollar. Dit ongeëvenaarde zakelijk succes stelde hem in de gelegenheid om andere startups te financieren of op te richten zoals de luxe sportbar keten “40/40 Club” (2003) en het entertainment bedrijf “Roc Nation” (2008). In 2015, volgden Aspiro & Tidal. Tussendoor maakt hij ook nog een “S. Carter Collection” kledinglijn voor Reebok, werd eigenaar van de NBA-basketbal club “Brooklyn Nets” en nam een joint venture investment in o.a. J-Hotels en tal van andere bedrijven wereldwijd … Zijn betrokkenheid bij 10-tallen bedrijven, het een nog succesvoller dan het andere, lijkt werkelijk op een sprookje …
In 2006 begon zijn samenwerking met “Sovereign Brand” van het beroemde Champagnehuis “Armand de Brignac”. Niet toevallig zijn “Brut Préféré”. Deze gouden Champagneflessen zijn erg populair bij geslaagde artiesten. In 2014, kocht hij – uit liefde voor de “godendrank” het volledige Champagnehuis achter de “Ace of Spades Champagne” voor 200 mln. dollar over van de familie Cattier, die deze bijzondere wijnvelden al sinds de 12e eeuw in hun bezit hadden. Na een korte inwerkperiode, scoorde JAY-Z opnieuw door de prijs voor Beste Rosé Champagne 2017 weg te kapen.
Waarom Armand de Brignac?
In het nummer “Young Forever” liet JAY-Z al eens in zijn zakelijke kaarten kijken. Hij droomde in het liedje over “Champagne’s always cold …” Daarnaast dweepte hij al langer met de gouden flessen blingbling Champagne van huize Cattier.
De Champagnes van Armand de Brignac worden geproduceerd in een multi-vintage stijl en de Brut Gold cuvée is een blend van de druivensoorten Pinot Noir, Pinot Meunier en Chardonnay. Aan het begin van de eenentwintigste eeuw begon de familie Cattier een nieuw prestigieus Champagneproject. In 2006 verlieten de eerste flessen de kelders in Frankrijk. De oorspronkelijke naam “de Brignac” werd volgens Jean-Jacques Cattier geregistreerd door de familie Cattier eind jaren 40 of begin jaren 50. Het werd destijds gekozen door zijn moeder, die een roman had gelezen met een personage genaamd de Brignac. Decennialang sluimerend, werd het merk nieuw leven ingeblazen voor de nieuwe champagne na het toevoegen van de naam “Armand”.
Het merk werd pas écht populair toen JAY-Z de “golden sparkles” actief ging promoten en ook vele andere artiesten inspireerde of imponeerde om openlijk hun voorkeur voor dit “gouden leven” uit te spreken.
Investeren in een Champagnehuis – Rationeel of Emotioneel?
Door zijn fortuinlijke ondernemingen en exceptioneel talent voor muziek, die hij niet alleen maakt maar ook nog eens excellent produceert, wordt het vermogen van S. Carter momenteel op bijna 1 miljard dollar geschat. (Bron: Forbes Magazine)
Mensen met dergelijke grote vermogens, moeten fiscaal spreiden om een minder risicovolle beleggingsportefeuille te creëren. Champagne is, zonder twijfel, één van de meest rendabele beleggingen. Met een gemiddelde jaarlijkse groei van ~3%, door de wereldwijde steeds grotere vraag en de relatieve schaarste op de internationale markt, is investeren in Champagne(-huizen) een goed alternatief voor het klassieke sparen wegens de lage rente. Althans, zolang je tijd hebt en je op de middellange termijn kunt investeren. (Ref.: Kristoff Van Houte is financieel analist en uitgever “de Standaard”)
Het is dan ook niet te verwonderen dat naast JAY-Z er nog tal van nieuwe rijken zijn, die investeerden in wijn- en Champagnehuizen. Zo brachten Brad Pitt & Angelina Jolie hun “Fleur de Miraval” uit en ook andere bekende mensen belegden hun kapitaal de laatste jaren graag in wat hen écht dierbaar is. Volgens Paul-François Vranken (Champagne Vranken-Pommery) is het juist dáárom dat men vaak zijn financieel oog & hart volgt en belegd in wijn- en Champagne(-huizen) …
Leef met een gouden randje of volledig in goud – “La vie en Or!”